Idag var jag faktiskt förbi jobbet och hälsade på, jag passade på att rensa mitt skåp, ta hem alla skor samt lämna in nycklar. Det var kul att träffa personalen igen men samtidigt skönt att kunna släppa allt. På eftermiddagen hämtade jag Nico och passade på att laga lite middag - en ny rätt. Ryssröra som det kallas uppfanns säkert på samma sätt som pyttipanna (genom att blanda rester) för man kan ha i nästan vad som helst (med ris och köttfärs som bas) och detta kan serveras med pita, tortilla eller något gott bröd.
 
När jag lagar mat börjar jag alltid med att hacka, riva och förbereda allt som ska tillagas, så denna gång började jag med att hacka en gullök och en bit vitkål samt skalade och rev en stor morot på den grova sidan av ett rivjärn. Ta sedan fram en djup stekpanna och stek löken samt 2 pressade vitlöksklyftor tills de blir lite mjuka, tillsätt sedan vitkålen och moroten. Stek en liten stund och tillsätt sedan c:a 400 g köttfärs. Låt allt steka ihop och krydda sedan med örtsalt, peppar, oregano, italiensk salladskrydda och spiskummin (går bra att krydda med sina egna favokryddor) samt 1/2 pkt passerade tomater och 2 msk tomatpuré. Till sist slängde jag i 5-6 dl ris som blev kvar från någon dag sedan samt en burk majs. Jag serverade röran med pitabröd lite grönsaker samt en vitlökssås. Smaskens!
 
Röran blev en riktig hit hos Nicolai som åt 3 portioner, han hade säkert kunnat äta mer för han tryckte även i sig en frukt tallrik efteråt. Jag själv får så ont i magen om jag äter för mycket på kvällarna så jag åt med måtta men det blev så mycket mat över så det räcker till flera dagar framöver.
 
 
// Janice 
mat, middag, middagstips, recept,

1 kommentarer

Matilda Berlin

27 Jan 2016 21:49

Men jösses vad enkelt och gott det lät! Ska definitivt testas någon kväll :)

Kommentera

Publiceras ej