Idag var jag faktiskt förbi jobbet och hälsade på, jag passade på att rensa mitt skåp, ta hem alla skor samt lämna in nycklar. Det var kul att träffa personalen igen men samtidigt skönt att kunna släppa allt. På eftermiddagen hämtade jag Nico och passade på att laga lite middag - en ny rätt. Ryssröra som det kallas uppfanns säkert på samma sätt som pyttipanna (genom att blanda rester) för man kan ha i nästan vad som helst (med ris och köttfärs som bas) och detta kan serveras med pita, tortilla eller något gott bröd.
 
När jag lagar mat börjar jag alltid med att hacka, riva och förbereda allt som ska tillagas, så denna gång började jag med att hacka en gullök och en bit vitkål samt skalade och rev en stor morot på den grova sidan av ett rivjärn. Ta sedan fram en djup stekpanna och stek löken samt 2 pressade vitlöksklyftor tills de blir lite mjuka, tillsätt sedan vitkålen och moroten. Stek en liten stund och tillsätt sedan c:a 400 g köttfärs. Låt allt steka ihop och krydda sedan med örtsalt, peppar, oregano, italiensk salladskrydda och spiskummin (går bra att krydda med sina egna favokryddor) samt 1/2 pkt passerade tomater och 2 msk tomatpuré. Till sist slängde jag i 5-6 dl ris som blev kvar från någon dag sedan samt en burk majs. Jag serverade röran med pitabröd lite grönsaker samt en vitlökssås. Smaskens!
 
Röran blev en riktig hit hos Nicolai som åt 3 portioner, han hade säkert kunnat äta mer för han tryckte även i sig en frukt tallrik efteråt. Jag själv får så ont i magen om jag äter för mycket på kvällarna så jag åt med måtta men det blev så mycket mat över så det räcker till flera dagar framöver.
 
 
// Janice 
mat, middag, middagstips, recept,
I lördags hade vi lite vänner över tillsammans med deras son som bara är några veckor äldre än Nicolai. Vi bjöd på hemmagjorda hamburgare tillsammans med bröd eller ugnsrostade grönsaker och plockmat som grönsaksstavar, olika dippar och sallader. Det var riktigt trevligt och barnen fick även chans att röja allt vad de orkade. Nicolai höll sig vaken ända till 22 tiden så vi fick i princip tvinga honom att lägga sig men jäklar vilken glad kille vi hade. Jag tror inte att han har lekt och skrattat så här mycket på länge.
 
Vi väntar dessutom barn samma vecka i april så det kommer att bli mycket häng när vi är mammalediga. Denna gång kommer föräldrarledigheten att börja under våren så det blir skönt att få komma ut på lite långpromenader i vårsolen och sen är dessutom sommaren bara runt hörnet. Vi har fortfarande inte bestämt om vi ska göra en ny långresa nästa vinter eller spenderar några månader i Spanien i sommar/höst istället? Något som jag och D bestämde oss för innan vi skaffade barn var att vi aldrig skulle begränsa oss oavsett om vi skaffade familj eller inte. Vi ser det inte som ett hinder att resa, det krävs bara lite mer planering och teamwork.
 
 
// Janice
Familj, Nicolai, Vänner, barn, middag,
 
Den här pajen gjorde jag redan förra veckan men vi har varit upptagna så det har tagit lite tid att få ner det här receptet. Just paj brukar jag aldrig göra men det är något jag kommer att göra i fortsättningen då man i princip kan fylla pajen med det man har i kylskåpet. Det kräver även lite tid och förberedelser men gör man en stor paj så räcker det länge, jag frös in halva pajen för att sedan kunna ta ut när vi inte har någon mat färdig. Just nu bunkrar vi även upp lite mat inför ankomsten av lillan.
 
Sätt ugnen på 200 grader. Börja med att göra pajdegen, häll 3dl mjöl i en bunke och skär upp 125g kylskåpskallt smör i bitar och nyp sedan ihop till en grynig massa. Tillsätt sedan 2-3 msk kallt vatten och arbeta snabbt ihop till en deg. Ställ sedan degen i kylskåpet c:a 15-20 min. Under tiden kan man förbereda fyllningen, jag hackade och stekte ihop en bit purjolök, 2 broccolihuvuden, svamp och grönkål och kryddade sedan med örtsalt och peppar. Ställ grönsakerna åt sidan och ta sedan fram en pajform och tryck ut degen, nagga med en gaffel och förgrädda i ugnen c:a 10 min. Blanda under tiden 4 ägg tillsammans med 4 dl grädde  och krydda med salt och peppar till äggstanningen. När pajen är förgräddad så är det bara att fylla pajen med grönsakerna och jag hade även i ett paket fårost. Häll sedan över äggstanningen och riven ost. Grädda sedan pajen i mitten av ugnen i c:a 30 min. Servera tillsammans med en god sallad.
 
Även om jag inte tror att Nicolai var överförtjust i just den här pajen så åt han en bit tillsammans med lite paprika och gurka. Det är som sagt svårt att få honom att testa nya maträtter och smaker så jag ser det som en seger att han iallafall smakar. Sen är kanske en tacopaj mer poppis än just grönsaker. *Skratt*
 
 
// Janice