En riktigt god vegetarisk rätt som kan lagas på mindre än 30 min. Det har blivit en personlig favorit!! Alla ingredienser är dessutom ekologiska. Just röda linser kan man använda till väldigt mycket och är enkel att tillaga.
 
Koka valfri pasta (jag använde fullkorn spagetti). Börja med att koka 2,5 del röda linser i 5 dl vatten i c:a 5-7 min, de kan vara lite tuggmotstånd kvar. Häll bort vattnet när de är klara. Hacka en halv lök och fräs i olja, häll i 4,5 dl grädde, 2 msk pesto, en nypa socker och 1 grönsaksbuljong och låt puttra ihop i några minuter. Häll över linserna och låt puttra i ytterligare några minuter. Precis i slutet så slänger man i färska körsbärstomater samt en näve med sockerärtor. Dessa ska inte kokas ihop utan fortfarande ha tuggmotståndet kvar så några sekunder räcker. (Vill man ha i mer grönsaker så kan man t.ex. riva ner en morot eller slänga i lite majs. Smaka av med örtsalt samt peppar.
 
Nu när jag har fått tillbaka min matinspiration så kommer jag att lägga upp lite recept här på bloggen, här hemma så försöker vi äta vegetariskt minst 3 ggr i veckan och så mycket ekologiskt (samt krav-märkt) som vi bara kan. Det är inte alltid det lättaste men äter man dessutom mat i säsong så hittar man oftast mycket ekologiska råvaror. Sen gäller det att ta fram fantasin samt ta hjälp av lite mat-bloggar, tidningar som t.ex. buffe och sociala medier.
 
Smaklig måltid!
 
 
// Janice
Ekologiskt, inspiration, mat, middag, middagstips, vegetarisk,

1 kommentarer

Matilda Berlin

18 Jan 2016 15:06

Men jösses vad gott det såg ut! Skall definitivt testas någon dag :)

Kommentera

Publiceras ej