Den här pajen gjorde jag redan förra veckan men vi har varit upptagna så det har tagit lite tid att få ner det här receptet. Just paj brukar jag aldrig göra men det är något jag kommer att göra i fortsättningen då man i princip kan fylla pajen med det man har i kylskåpet. Det kräver även lite tid och förberedelser men gör man en stor paj så räcker det länge, jag frös in halva pajen för att sedan kunna ta ut när vi inte har någon mat färdig. Just nu bunkrar vi även upp lite mat inför ankomsten av lillan.
 
Sätt ugnen på 200 grader. Börja med att göra pajdegen, häll 3dl mjöl i en bunke och skär upp 125g kylskåpskallt smör i bitar och nyp sedan ihop till en grynig massa. Tillsätt sedan 2-3 msk kallt vatten och arbeta snabbt ihop till en deg. Ställ sedan degen i kylskåpet c:a 15-20 min. Under tiden kan man förbereda fyllningen, jag hackade och stekte ihop en bit purjolök, 2 broccolihuvuden, svamp och grönkål och kryddade sedan med örtsalt och peppar. Ställ grönsakerna åt sidan och ta sedan fram en pajform och tryck ut degen, nagga med en gaffel och förgrädda i ugnen c:a 10 min. Blanda under tiden 4 ägg tillsammans med 4 dl grädde  och krydda med salt och peppar till äggstanningen. När pajen är förgräddad så är det bara att fylla pajen med grönsakerna och jag hade även i ett paket fårost. Häll sedan över äggstanningen och riven ost. Grädda sedan pajen i mitten av ugnen i c:a 30 min. Servera tillsammans med en god sallad.
 
Även om jag inte tror att Nicolai var överförtjust i just den här pajen så åt han en bit tillsammans med lite paprika och gurka. Det är som sagt svårt att få honom att testa nya maträtter och smaker så jag ser det som en seger att han iallafall smakar. Sen är kanske en tacopaj mer poppis än just grönsaker. *Skratt*
 
 
// Janice

Kommentera

Publiceras ej