Jag var verkligen osäker om detta skulle gå hem hos N som är jätte kräsen när det gäller mat, dock har jag bestämt mig att försöka göra samma mat till hela familjen. Han måste lära sig att äta det som serveras men självklart kommer det att finnas rätter som han verkligen inte tycker om. Det viktiga är att han åtminstone smakar och om han sen inte vill ha så tänker vi inte tvinga honom att äta.
 
Sätt ugnen på 200 grader. Börja med att koka bulgur och lite grönsaksbuljong enligt anvisningarna. Under tiden så blandar man ihop 1 kg kycklingfärs tillsammans med 1 gul lök och 1-2 vitlöksklyftor. Jag mixade löken och vitlöken för att få så små bitar som möjligt. Hacka en näve färsk persilja och släng i och sen kryddade jag färsen med paprikapulver, vitpeppar, örtsalt och svartpeppar. Forma c:a 12 biffar och stek på medelvärme tills de fått fin färg men inte är helt färdiga, ställ sedan i ugnen c:a 15-20 min tills de är färdiga. Genom att göra på det här sättet så är de fortfarande saftiga när de är klara.
 
När biffarna är i ugnen så kan man göra "bulgur-salladen" under tiden. Riv en morot och hacka en halv paprika (valfri färg) samt en näve sockerärtor (jag försöker alltid att blanda grönsaker i maten och sen alltid tänka "färg" för att det ska tilltala ögat). Blanda alltihopa och krydda med lite neutral olja samt örtsalt.
 
Servera biffarna och bulguren tillsammans med en god sallad och kall sås. Jag kokade lite hericot verts och hackade körsbärstomater, kryddade med neutralolja, citron, vitvinsvinäger samt örtsalt och gjorde en tzatsiki. Mums!!
 
Nicolai var först skeptisk när han såg "bulgur-salladen" och försökte peta bort moroten men då bad jag honom att smaka och när han tog en tugga så åt han upp hela tallriken (förutom salladen). Han fick iallafall i sig lite morot och paprika vilket är ett under med tanke på att han vägrar alla sorts grönsaker annars.
 
Smaklig måltid!
 
 
// Janice
Barnmat, Ekologiskt, Nyttigt, barn, mat, middag, middagstips,

Kommentera

Publiceras ej