Kvällens middag gick verkligen hem hos Nicolai, när han frågade om en till portion och åt upp broccollin så tog jag ett glädjeskutt inombords. Jag vet att många har svårt att hitta inspirationen till att laga just fisk (förutom möjligtvis lax) men det här är en super lättlagad rätt som går att laga på mindre än 30 min.
 
Börja med att sätta på riset och koka grönsakerna (fungerar att servera med potatis också). Hacka en liten gul lök och riv en morot, släng ner i en stekpanna och stek en stund. Häll sedan i 3 dl grädde och ett halvt paket philadelphia ost och låt puttra i några minuter. Krydda sedan med 2 msk hummerfond, dill, svartpeppar och lite örtsalt. Skär valfri vit fisk (typ torsk eller hoki c:a 400g) i bitar och släng ner i grytan c:a 5-7 min, när fisken är helt vit är grytan klar (detta går väldigt snabbt så håll lite koll). Smaklig måltid!
 
Det är inte svårare än så och jag ångrar att jag inte gjorde dubbel sats men det får bli till nästa gång. Jag är iallafall överlycklig att Nicolai verkar ha kommit ur den här matvägran som har pågått i några månader nu. Visst kan man säkert överleva på korv, köttbullar, potatisbullar och pannkakor men inte blir det speciellt nyttigt i längden och all god mat man missar?!!
 
 
// Janice
Ekologiskt, Hemlagat, Nyttigt, barn, fisk, mat, middag, middagstips,

Kommentera

Publiceras ej