Vi har försökt att göra oss av med alla skålar, köksredskap och matlådor som är gjorda av plast. Det har tagit sin lilla tid eftersom allt som tillverkas är av plast numera. Det är ingen hemlighet att plast är farligt och läcker ut farliga gifter, det finns dock vissa typer av plast material som är "bättre" att använda och godkända enligt gällande lagstiftning. För några år sedan förbjöds bland annat all import av produkter som innehöll bisfenol A (BPA) och ftalater som är hormonstörande och anses vara cancerframkallande.
 
Därför blev jag så glad när jag hittade en barnmatsform i silikon som jag har använt när jag har lagat och fryst in mat till Nicolai. Formen är anpassad till både ugn, frys och diskmaskin och de frysta portionsbitarna är anpassade till vanliga barnmatsburkar av glas. De finns både i smakportions formar och i vanliga portionsformar och nu när Nicolai är större så använder jag smakportions formarna till att t.ex. frysa in frukt puréer. Ni hittar formarna här.
 
 
// Janice
Barnmat, Bebis, Nicolai, Tips,

Kommentera

Publiceras ej