Jag lagade precis en sån god lax rätt och tänkte att jag skulle dela med mig av mitt egna påhittade recept! De flesta ingredienserna var rester kvar från i Midsommar, så har man en livlig fantasi kan man laga otroligt god mat.



Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Lägg laxen i en ugnsäkerform, vi hade 4 bitar i frysen som jag tinade upp.
  3. Blanda en halv burk lätt creme fraische, en halv hackad röd lök, dill och röd pesto. Lägg blandningen på laxen så att den täcks helt och hållet.
  4. När ugnen har blivit tillräckligt varm så sätter ni in laxen i c:a 25 min.
Jag improviserade med salladen och sedan stekte jag färsk potatisen som blivit över från i midsommar, med lite squash, vitlök, rödlök och dill. Rätten blev såååå god! Den följer även en röd tråd som gör att rätten både blir god och nyttig. Kolla vad ni har kvar i kylskåpet och improvisera fram något gott ni med!


// Janne

Kommentera

Publiceras ej